Видове стъкла при рамкиране на картина

Видове стъкла при рамкиране на картина
15 януари 2024

Как да изберете стъкло за Вашата картина, гоблен или друго произведение на изкуството?

 

Изборът на правилно лице за Вашата рамка може да е почти толкова важен колкото и изборът на самата рамка. Разнообразието от стъкла, предназначени за рамкиране, предлага палитра от възможности, която дава на нашите клиенти възможността да съчетаят естетика, защита и функционалност. В тази статия ще разгледаме различните видове стъкла, които "Фрейм Дизайн" предлага – от обикновено стъкло до високотехнологични варианти като музейните стъкла, които променят начина, по който възприемаме изображенията. Разглеждайки плюсовете и минусите на всяко стъкло, се надяваме да Ви помогнем да направите информиран избор, когато Ви се наложи да изберете най-подходящия вариант за Вашата картина.

 

Обикновено стъкло

Трудно е да сбъркате с класическото обикновено стъкло. То е дебелина 2мм и предоставя бистър образ и естествен завършек на всяка картина. Обикновеното стъкло има висока пропускливост на светлина и позволява видимостта на всеки дребен детайл и щрих от Вашата картина. 

 

Обикновеното стъкло се препоръчва:

  • При рамкиране на акварел и графика и други картини с бледи цветове или ситни щрихи и детайли.
  • Ако искате да запазите блясъка на диамантени, мънистени гоблени или други изображения с лъскави детайли.
  • Дълбоки рамки, тип кутия, където стъклото е отделено от изображението.
  • Рамкиране на изображения с паспарту, което е с по-голяма дебелина от стандартната - 1.3мм-1.5мм и съответно отделя стъклото от изображението.

Избягвайте обикновеното стъкло при:

  • Рамкиране на картини с преобладаващо черен фон или тъмни цветове, тъй като отблясъците на стъклото на черен фон го карат да придобие почти огледален ефект.
  • Рамкирането на картини, които ще бъдат изложени на ярка светлина, например директно под лампа или срещу прозорец, тъй като стъклото не предоставя защита от слънчевите лъчи.
  • Когато планирате да изложите картините в детски стаи или на публични места, където съществува повишен риск от счупване и нараняване.

 

Антирефлексно стъкло

Антирефлексното стъкло е на пазара от години и повечето ни клиенти го предпочитат пред останалите видове. Стъклото е с дебелина 2мм и се обработва по специфичен начин, а ситната структура на повърхността му намалява пропускливостта на светлината, като предоставя минимална защита от UV лъчи и значително намалява отраженията.

 

Антирефлексното стъкло се препоръчва при:

  • Рамкиране на гоблени, картини с въглен и пастел, както и всички други картини, фотографии, сертификати, дипломи, грамоти, папируси, които нямат ситни щрихи или детайли.
  • Ако искате да притъпите диамантени и мънистени гоблени или други изображения с блясък или лъскави детайли.
  • Рамкиране на изображения, които планирате да поставите на силно осветено място.
  • Рамкиране на изображения с плътен черен фон или преобладаващо тъмни елементи.
  • Структурата на стъклото може да прикрие с леки дефекти в картината Ви или лошо качесто на принт. 

Избягвайте антирефлексно стъкло:

  • Рамкиране на графика и други картини с бледи цветове или ситни щрихи и детайли.
  • Във всички ситуации, когато стъклото не се поставя плътно до изображението, например при дълбоки рамки тип кутия или ако сте избрали по-дебело от стандартното 1.3мм-1.5мм паспарту.
  • Когато планирате да изложите картините в детски стаи или на публични места, където съществува повишен риск от счупване и нараняване.

 

Музейно стъкло - UV70 и UV92

Музейното стъкло е иновативно решение, което не само запазва творбата от вредното въздействие на UV лъчите, но и  и предоставя бистър образ и намалени отражения. "Фрейм Дизайн" предлага два вида музейно стъкло - UV70 и UV92, които предоставят съответно 70 и 92% защита от вредната светлина.

 

Музейното стъкло се препоръчва:

  • Ако рамкирате ценно или старо изображение, което искате да предпазите от повреда на цветовете в следствие на светлината.
  • Ако рамкирате изображение със ситни детайли или щрихи, но не харесвате свойството на обикновеното стъкло да отразява светлината.

Избягвайте музейното стъкло:

  • В детски стаи или на публични места, където съществува повишен риск от счупване. 
  • Ако имате ограничен бюджет. Музейното стъкло е значително по-скъпо от останалите опции.

 

Плексиглас 

Плексилгасът се предлага в две дебелини - 1.5мм за малки размери и 3мм за големи. Материалът е чудесна алтернатива на обикновеното стъкло, като предлага всичките му свойства и предимства. Плексигласът е устойчив на счупвания и е значително по-лек от стъклото, което го прави перфектно решение за картини, постери и пъзели с големи размери, както и за всички рамкирани изображения предназначени за детски стаи или публични места, но които съществува повишен риск от счупване.

 

Важно е да имате предвид, че плексигласът е податлив на драскотини и има склонността да се наелектризира. Това го прави по-труден за почистване от обикновеното и антирефлексното стъкло.

 

Антирефлексна плака

Антирефлексната плака е материал с дебелина 0.8мм, който се използва като лице при малки размери и като гръб за изображения, които имат надпис или важна информация на гърба си. Антирефлексната плака не се препоръчва при размери над 30/40, тъй като материалът е тънък и съществува риск да се деформира и огъне в средата - да образува "корем".

 

Без стъкло

Има изображения, които не се нуждаят от стъкло. Най-яркият пример са всички картини върху платно, фазер или друга плоскост нарисувани с маслени, акрилни, темперни бои или смесена техника. Боите, особено в комбиналия с лак, са достатъчно издръжливи на атмосферни условия и дори позволяват почистване, в случай, че картината се замърси. Поставянето на стъкло на този вид картина променя нейния ефект не само визуално - стъклото би могло да увреди създадения от боите релеф. Важно е да имате предвид, че маслените бои изсъхват напълно около 6 месеца след тяхното нанасяне. Ако боите бъдат затворени под стъкло преди процесът на съхнене да е приключил, е възможна дори появата на плесен, като следствие от остатъчната влага на боята.

 

 

Изборът на стъкло за рамкиране зависи от Вашия бюджет, желания ефект и ниво на защита на творбата. Нашите опитни консултанти са винаги готови да Ви посъветват относно най-подходящото стъкло за Вашето изображение. Крайното решение винаги е Ваше. 

Рамкиране на картини върху хартия

Как да изберем подходяща рамка за картина на хартия? Рамки за снимки, принтове, акварел, графика, фотографии и други.

прочети още

Рамкиране на гоблени

Как да изберем рамка за гоблен и какво трябва да знаем? Рамка за класически гоблени, диамантени гоблени или гоблени с мъниста.

прочети още

Рамкиране на тениски

Как да изберем рамка за тениска и какво трябва да знаем? Рамки за тениски, фланелки, потници и др.

прочети още

Рамкиране на картини на платно

Как да изберем рамка за картина на платно изпънато върху подрамка, каширано върху фазер или нарисувана на друга плоскост?

прочети още

Рамкиране на пъзел

Как да изберем рамка за пъзел и какво трябва да знаем?

прочети още

Паспарту

Какво означава паспарту и как да изберем такова при рамкиране на картина?

прочети още